Thursday, April 10, 2014

Konsep Pemakanan Suplemen / Vitamin / Makanan Tambahan

Konsep Pemakanan Sihat Shaklee
Konsep Shaklee ialah memberikan satu jaminan zat kepada tubuh kerana makanan kita hari ini memang tidak mampu berbuat demikian malah mengandungi berbagai-bagai bahan bahaya pada badan, tetapi itulah pilihan makanan yang kita ada.

MAKANAN SEL IALAH PROTEIN YANG LENGKAP DENGAN SEMUA AMINO PERLU (ESSENTIAL), VITAMIN-VITAMIN PERLU, MINERALS PERLU, KABORHIDRAT, LEMAK, AIR DAN SEBAGAINYA. Oh yaa…harap maklum - sel-sel kita tak kenal roti canai, nasi lemak, makanan arab, makanan western dan sebagainya yerk! Kalau pun ada sumber protin di situ, agak-agak, banyak mana? ‘Kenyang’ tak sel?

Setiap makanan yang masuk akan diproses untuk mendapatkan keperluan sel-sel tersebut dan yang tidak perlu dikeluarkan oleh tubuh melalui najis dan air kencing << perkara basic yang kita dah belajar kat sekolah dulu kan??

Malangnya makanan kita hari ini hanya sedap dan kenyang sahaja, dan lebih banyak yang perlu dibuang dari diperlukan sel, maka apabila sel tidak mendapat makananya apa yang berlaku? Manusia kalau tak makan @ tak dapat makanan apa yang berlaku eh??

Malang sekali lagi sistem pembuangan tubuh juga tidak dapat menjalankan fungsinya dengan baik!!

Sel-sel ini bergabung membentuk tisu > tisu-tisu membentuk organ > beberapa organ bekerjasama membentuk sistem > seperti sistem pernafasan, sistem jantung, sistem imuniti, sistem pembuangan dan segala sistem yang ada dalam badan >>> Sistem-sistem ini membentuk tubuh!

Oleh itu kekurangan 1 zat perlu/wajib pada sel, akan memberi kepincangan kepada tisu, kepada organ, seterusnya sistem dan tubuh mula menunjukkan tanda-tanda kepincangan itu melalui tanda-tanda kekurangan zat >> dah faham belum? Tanda kekurangan zat tu adalah seperti ‘kurang sihat’ @ ‘tak sihat’, lenguh badan, gastric, segala mak nenek lagi lah…

Bagaimana sikap anda?
Ada yang perihatin, ramai yang tidak endah dengan tanda-tanda tersebut. Sekiranya tidak perihatin terhadap tanda-tanda awal kekurangan zat maka akan sampailah ke satu peringkat di mana sistem tubuh gagal secara serius dan membentuk masalah kesihatan seperti kegagalan fungsi jantung, buah pinggang, gaut, batu karang, sembelit, asma..banyak kalau nak senaraikan nih….

Bagaimana Shaklee Membantu Macam Ubat?
Apabila sel-sel dapat segala keperluannya, maka sistem-sistem akan mula boleh berfungsi, itu saja konsepnya! Manusia kalau tak makan, tak larat, bila dah kenyang, boleh laa lari! 

Kalau NuNa katakan ubat lebih kepada ‘kebalkan’ @ ‘melalikan’ badan kita daripada terus merasa sakit, setuju tak? OK, tak nak komen banyak sebab ubat tetap perlu bagi yang memerlukan untuk elak sakit tapi vitamin membantu tingkatkan kesihatan. Nanti kita sembang perbezaan ubat dan vitamin k…

Sebagai contoh:
1. Bila ada Protin Lengkap/ ESP, maka sel-sel yang rosak, tercedera dapat dibaiki dan diganti semula. Sel adalah unit paling asas dalam tubuh, menjadikan ESP pilihan wajib nombor 1 dalam rangkaian produk Shaklee untuk apa saja permasalahan. Jadi jangan kata Shaklee tidak berfungsi sekiranya tidak terlebih dahulu dimulai dengan ESP! Bila sel tak sihat, macam mana nak berfungsi dengan baik untuk menggerakkan sistem lain?

2, Setelah sel wujud, perlu diberi makanannya. Untuk memastikan setiap sel mendapat makanannya, perlulah mengambil 2 biji multivitamin multimineral a.k.a Vitalea selepas makan setiap hari. Jadi untuk apa juga masalah kesihatan, VITALEA adalah wajib.

3. VITAMIN C - untuk melindungi sel, integriti sel, jangkahayat sel, kecantikkan sel dan banyak lagi!

4. B COMPLEX - memberi tenaga pada sel, menukar makanan kepada tenaga, anti stress dan banyak lagi.

Perasan tak? Empat Produk yang kononnya NuNa bagi 'contoh' di atas merupakan Set Asas Kesihatan! Dan lebih kepada ‘makanan sel’!

Soalan: Bolehkah makan vitamin E, lecithin, alfalfa dan lain-lain serentak?

Saintis Shaklee Menjawab: We are not aware of any science to suggest conflict in taking both/any vita E and alfalfa etc at the same time. All the nutrients are taken up by appropriate receptors in the small intestines.

* Terdapat barisan saintis dibelakang produk Shaklee yang sentiasa bekerja keras bagi memastikan – Shaklee Always Work, Always Safe, Always Green. Itulah kehebatan Shaklee!

Soalan dari NuNa: Kalau ada vitamin tak boleh diambil bersama pada satu masa, kenapa Shaklee buat semua vitamin bergabung dalam satu tablet Vita Lea?

Jawapan : Sama saperti jawapan saintis Shaklee di atas, iaitu berlainan enzim akan bertindak balas dengan berlainan vitamin dan diserap di bahagian perut yang berlainan. Contoh calcium diserap di bahagian paling atas iaitu duodenum…dan garlic paling bawah, sebab itu untuk ambil garlic perut kena ada isi mengelakkan angin ‘reflux’.


Ada plak soklan: Makan serentak, darah tak pekat ka?

Wah…dah tau darah pekat, minum la air banyak you…dan sebab tu jugak la disediakan jadual makan…harapnya you all tak syok sendiri time makan vitamin tuh! Ahaks! Lepas makan nasi, minum air nak bagi ‘nasi turun’…makan ubat ka, vitamin ka…kena minum air jugak…bagi turun…

Semoga serba sedikit telah membantu dalam memahami konsep suplemen supaya ada kekuatan untuk berdisiplin dan mendapat nikmat kesihatan secara semulajadi yang berterusan.

Kalau ada yang terguris, terkena batang hidung, harap maaf yaaa...tiada niat dihati... ewaahh...

Salam Sayang dari NuNa...

:: HP 013-4309343 (sms/whatsapp)
:: Shaklee ID 874901
:: FB Page Your Healthy Steps

No comments: