Saturday, April 12, 2014

Vitamin VS Ubat

Secara ringkasnya pengamalan vitamin atau makanan tambahan ialah tindakan PROAKTIF kerana mencegah penyakit, mencegah penuaan awal, mengekalkan tahap kesihatan dan keupayaan diperingkat yang optima.

Manakala industri perubatan pula dikategorikan sebagai industri kesihatan yang bersifat REAKTIF kerana bila dah sakit baru cari rawatan/ ubat.

Mencegah lebih baik dari mengubati dan kos mengubati jauh lebih tinggi dari kos mencegah - juga digelar ” Sickness lndustry” oleh Paul Zane Pilzer


VITAMIN Shaklee, secara amnya:
  1. Vitamin Shaklee walaupun bentuknya macam ubat tapi adalah dalam kategori makanan, FDA tidak mewajibkan ujian klinikal pada makanan tambahan tetapi shaklee membelanjakan lebih dari USD 300 juta untuk R&D dan ujian klinikal.
  2. 100% natural, tiada ujian ke atas haiwan, bebas dari sebarang bahan kimia, heavy metal, dadah, pewarna, perisa dan perasa, pembungkusan adalah bebas bisphenol-A, phthalates dan dakwat toksik.
  3. Tidak terdapat silica gel yang biasa terdapat dalam botol vitamin lain, Shaklee menggunakan teknologi Shaklee Guard untuk mengekalkan kekeringan dan kualitinya.
  4. Pejam mata dan ambik mana-mana vitamin Shaklee, tetap ada sel yang akan menjadi sihat. Penggunaan berlebihan tidak memudaratkan cuma membazir kerana buang urin yang mahal.Tapi bila kita dah sakit bermakna kekurangan zat sudah serius maka perlu lebih sedikit dari yang terdapat di label. Biasanya orang mati kerana kekurangan zat bukan terlebih zat, lnsya Allah.
  5. Vitamin mengambil masa yang agak lambat sedikit untuk memberikan kesan kerana konsepnya ialah merawat sistem, pergi ke punca masalah.
  6. Vitamin ialah keperluan sel, apabila diambil akan menyihatkan sel-sel berkaitan, kadang makan kadang tidak bererti sel sekejap cukup makan, sekejap tak cukup makan, tapi tentunya lebih baik dari sel-sel yang tak cukup makan tiap-tiap hari. Terbaik tentulah sel cukup makan setiap hari iaitu dengan mengambil vitamin setiap hari.
  7. Disebabkan Shaklee 100% semulajadi, maka lnsya Allah selamat dan tidak ada bahan asing yang sel tak kenal yang boleh  menyebabkan masalah sampingan, semua boleh diserap.

UBAT, secara amnya:
  1. Ubat adalah sintetik, gabungan banyak bahan kimia dan dadah, sesuatu yang asing bagi sel-sel badan. Penggunaan jangkapanjang memberi kesan yang membahayakan.
  2. Buah pinggang dan hati merupakan penapis dalam badan kita, kedua-duanya adalah mangsa utama untuk bahan-bahan kimia dan sebagainya yang terdapat dalam darah kita.
  3. Merawat sakit / symptom, bukan punca penyakit / sistem.
  4. Memberi kesan segera dalam mengawal penyakit tapi bukan menyembuhkan. Penggunaan dos berlebihan atau salah ubat sangat merbahayakan dan boleh membawa maut.
  5. Mengawal bukan membaikpulih, malah kena bergantung secara berterusan dan memberi kesan pada buah pinggang dan hati (dua ejen penapis dalam tubuh), kerana bahan-bahan kimia adalah unsur yang asing bagi badan.

Dapatkan Hasil Terbaik Melalui Vitamin Shaklee
  • Sebenarnya, badan kita ada bagi signal tanda-tanda kekurangan zat, diantaranya sakit badan, stress, letih, sakit gigi, sakit pinggang, pening kepala lebih dari 3 kali setahun, kulit kering, sembelit dan macam-macam lagi.
  • Kenali diri kita dan ambik tau keperluan harian sel-sel kita sekiranya ingin mencegah penyakit.
  • Seterusnya amalkan cara hidup sihat seperti kurangkan makanan segera dan makan diluar.
  • Senaman berjadual jika diamalkan bersama vitamin, hasilnya sangat lah terbaik dari segi penyerapan vitamin dan hasil dari senaman juga lebih baik, lnsya Allah. 

Bagi Yang Sudah Mendapat Penyakit Tertentu
Bagi yang sudah ada penyakit tertentu, sila dapatkan pemeriksaan dan rawatan doktor, kena makan ubat yang telah di prescribe tapi elok campurkan dengan vitamin (Set Shaklee), cuma jarakkan masa 30 minit antara keduanya kerana ditakuti vitamin tertentu mengganggu penyerapan ubat.

Bantuan vitamin sangat perlu kerana dia merawat punca masalah, contohnya pesakit kencing manis, apabila mengambil zinc, lnsya Allah akan menggalakkan pengeluaran insulin sekiranya pankreasnya masih boleh berfungsi lagi.

Teruskan pemeriksaan doktor, dan apabila keadaan bertambah baik, biar doktor yang mengurangkan ubat, bukan kita sendiri.

Keputusan mengambil vitamin bukan bermakna perlu meninggalkan ubat hospital. Tapi pengambilan vitamin Insya Allah dapat membantu tingkatkan kesihatan & Insya Allah membantu mengurangkan jumlah pengambilan ubat-ubatan kimia. Wallahualam.

CUBA, RASA & KONGSI !

:: HP 013-4309343 (sms/whatsapp)
:: Shaklee ID 874901
:: FB Page Your Healthy Steps

No comments: