Monday, December 22, 2014

Tips Mencegah Alahan

Bagaimana nak membina halangan semulajadi terhadap alahan?


Sepertimana makanan/vitamin membantu atasi gangguan alahan daripada dalaman, begitu juga cara/gaya hidup semulajadi membantu atasi gangguan daripada luaran.

Di sini NuNa nak kongsikan tips @ cadangan yang disediakan oleh Persatuan Paru-Paru Amerika (Natural Health Bulletin) untuk membantu anda membina halangan terhadap alahan.
  1. Menggunakan cadar, sarung bantal & selimut yang diperbuat daripada bahan bebas allergen @ dibalut dengan pembalut yang tidak ditembusi allergen. Bukan sahaja guna di rumah, tapi bawa bersama ketika urusan luar @ bercuti.
  2. Langsir yang diperbuat daripada bahan yang bebas allergen & boleh dibasuh.
  3. Permaidani & langsir yang berat tidak patut digunakan kerana mudah mengumpulkan habuk.
  4. Lantai perlu dilap @ dimop selalu.
  5. Almari pakaian - elakkan menyimpan selain dari pakaian untuk elakkan pengumpulan habuk. Pakaian juga boleh disimpan di dalam beg tertutup.
  6. Penghawa dingin membantu menapis habuk-habuk yang besar. Jangan biarkan suhu pendingin udara sentiasa tinggi. Suhu yang tinggi juga boleh menyebabkan alahan.
  7. Pasang penapis tingkap dengan ketat kerana penapis yang diperbuat daripada gentian kaca @ polisterin akan menghalang butir-butir yang besar dari pamsuk ke dalam.
  8. Penapis udara elektrostatik diperlukan bagi menghalang butir-butir kecil & membantu mengeluarkan habuk-habuk daripada udara.
  9. Tutup hidung & mulut apabila menggunakan produk semburan, gam, cat @ bahan kimia di sekitar rumah. Pastikan penggunakan produk-produk tersebut di dalam kawasan yang mempunyai peredaran udara yang baik, kipas sedang berpusing untuk menghilangkan bau.
  10. Elakkan berada di dalam bilik yang berasap & berhampiran perokok yang sedang merokok.
========================================================================

Okeyh...itu atasi gangguan secara luaran...dalamannya pulak macam mana?

Bawang putih sebagai antibiotik semulajadi, membersihkan sistem penghadaman sekaligus mengurangkan simptom alahan >> makan sehari 2 ulas bawang putih mentah; 1 ulas pagi, 1 ulas malam → makan bersama salad untuk hilangkan bau bawang putih yang kuat tu.

Nak senang? Ambil 1 biji GARLIC Shaklee...

Apa lagi?

VITAMIN C + B-COMPLEX + IRON & NATRIUM (VITA-LEA) → mengurangkan allergen yang mengganggu saraf, memberi tenaga kepada sistem neuro pernafasan, mencuci keluar kesan allergen daripada darah, memulihkan alahan dengan segera.

========================================================================

Perkongsian Sumber / Rujukan : Encyclopaedia Of Power Food

Istimewa Untuk Mereka Yang Istimewa

Jom cuba & rasai keberkesanannya....
SMS / WhatsApp / Telegram : 013-4309343

No comments: