Monday, May 5, 2014

Isu-Isu Pelik Dalam Mengamalkan Suplemen

Antara isu semasa yang NuNa nak share adalah tentang KEBERKESANAN SUPLEMEN tak kisah la dari produk SHAKLEE atau mana-mana produk suplemen kesihatan yang lain. Tapi sebagai pengguna, pengamal & pakar (cheewah!!!) dalam suplemen Shaklee, NuNa khususkan keberkesanan terhadap suplemen Shaklee laa...tapi hakikatnya, sama ja isu dengan produk lain...

Ada ramai orang yang dah merasai keberkesanan produk Shaklee tapi ramai juga yang tidak! Pelik kan?


--> makan produk ni susu tak banyak pun!
--> ambil set slimming tapi tak kurus!
--> ambil shaklee dah lama tapi belum pregnant lagi!
--> bacaan kencing manis sama je macam dulu!
--> jerawat makin teruk la lepas makan shaklee!
--> paras kolestrol tak turun pun!



Ini antara komen-komen yang telah diberikan. Dan ada antaranya NuNa alami sendiri. NuNa komen, merungut…tapi bila dah konsisten, mula menampakkan hasil! 


Haaa...perasan tak perkataan yang penting di situ??? KONSISTEN! hehehe....

Okey...

Sebenarnya begini...dalam apa-apa pun, Shaklee bukan penyelesaiannya. Sebab Shaklee adalah suplemen bukan ubat! Ia bergantung kepada diri anda sendiri!

1. Dalam penyusuan : 
--> Sangat penting anda memahami konsep demand vs supply. Ibu perlu kosongkan payudara setiap 4 jam sekurang kurangnya (secara pam @ direct feed sekerap yang mungkin) untuk membolehkan lebih banyak susu dihasilkan.
--> Zikir & doa sangat PENTING! Sebab Allah itu pemberi rezeki…kita hanya berusaha.  
--> Ibu-ibu perlu berfikiran positif. Kena yakin bahwa susu anda cukup untuk bayi anda.
--> Perlu makan makanan yang berkhasiat
  • Suplemen hanya membantu anda untuk kekal cergas. Jika ibu-ibu mudah sakit, ia akan mempengaruhi emosi dan penyusuan bayi anda. Cadangan set menyusu --> ESP, VITALEA, B-COMPLEX, ALFALFA, VITAMIN C, OSTEMATRIX

2. Untuk kurus
--> Hidrasi sangat penting bagi menggalakkan pembakaran lemak. Disarankan untuk minum 2-3 liter sehari.
--> Senaman yang konsisten sangat membantu untuk membakar kalori dan lemak - lemak dalam badan.
  • Suplemen hanya membantu anda untuk membakar lemak dari dalam, menyah-toksin serta membina otot. Namun, jika anda mengabaikan senaman dan tidak mengurangkan makanan berlemak, ia adalah sia - sia sahaja. Cadangan untuk set kurus : CINCH SHAKE MIX, CINCH ENERGY TEA MIX, LECITHIN, HERB-LAX
  • Suka untuk NuNa sarankan kepada pengguna suplemen baik Shaklee mahupun produk brand lain, kalau anda sukar untuk mencukupkan pengambilan air, cuba amalkan PERFORMANCE DRINK iaitu minuman isotonik yang membantu mengekalkan bendalir dalam badan & kurangkan kekeringan / terhidrat.

3. Kesuburan
--> Anda (suami dan isteri) harus mengetahui waktu subur. Anda perlu peka kitaran haid anda. Jika kitaran haid anda 28 hari setiap bulan, maka waktu subur anda adalah pada hari ke 14-17. Setiap orang tak sama yerk...agak-agak macam susah @ tak tahu nak kira...download la My Calendar dalam handphone anda..set semua di situ...hari kesuburan akan ditanda kalau data yang anda masukkan tepat...insya Allah membantu.
--> Fahami bagaimana kehamilan boleh terjadi
--> Doa & zikir PENTING kerana ia berkaitan dengan rezeki dari yang maha Esa.
--> Mesti berfikiran positif dan mengawal stress. 
  • Suplemen membantu untuk mengawal atur kitaran haid, tingkatkan tenaga, tingkatkan kesuburan suami isteri, anti stress, tingkatkan kesihatan pasangan. Cadangan untuk set kesuburan : VITALEA, B-COMPLEX, ESP, VITAMIN C, GLA, ALFALFA (untuk isteri). VITAMIN E, ZINC, CO-QHEALTH10 (untuk suami).

3. Penyakit kronik
--> Kencing manis : Perlu kawal pemakanan anda. Senaman secara konsisten dapat membakar lemak dan akan menyebabkan insulin dalam badan lebih peka dan aktif. Ubat dari doktor jangan sesekali abaikan.
--> Darah tinggi : Elakkan makan makanan yang masin. Perlu kawal stress kerana stress boleh menyebabkan tekanan darah pada pembuluh darah meningkat. Aktiviti riadah sangat membantu untuk mengurangkan stress. Ubat ubatan dari doktor mesti diambil dan tidak berhenti tanpa nasihat doktor. 
  • Kencing Manis - Suplemen membantu tingkatkan kesihatan dari dalam, mencukupkan nutrien untuk membantu menukarkan karbohidrat, gula kepada tenaga, tingkatkan penghasilan insulin. Cadangan set untuk kencing manis : VIVIX, GLA, ZINC, VITALEA.
  • Darah Tinggi - Suplemen membantu melancarkan peredaran darah serta mengawal tekanan darah. Cadangan set untuk darah tinggi GARLIC, VIVIX, OMEGA GUARD, LECITHIN.



4. Jerawat
--> Di awal pengambilan vitamin Shaklee, sesetengah orang akan mengalami HEALING CRISIS di mana jerawat semakin banyak. Jangan risau kerana ia adalah proses yang normal untuk nyah-toksin dari tubuh anda. Anda perlu terus memakannya secara KONSISTEN.
--> Penjagaan kulit juga penting. Anda perlu menanggalkan make up sebelum tidur. Gunakan air suam untuk mencuci muka.
--> Makanan yang berminyak juga perlu dikurangkan.

Ini sebahagian contoh yaa...ramai yang ambil suplemen tapi mengharapkan keberkesanan seperti ubat...makan terus baik...ubat untuk menahan sakit yaa...tapi suplemen bantu tingkatkan kesihatan dari dalam untuk jangkamasa yang panjang, sebagai salah satu usaha untuk mencegah daripada menghadapi masalah kesihatan yang diluar jangkaan!

Keberkesanan juga bergantung sejauhmana anda KONSISTEN mengamalkannya. Sama jugak dengan berdoa...kalau berdoa 'jarang-jarang', takkan la hasilnya cepat kan??? Macam tak bersungguh jerk...usaha yang tak bersungguh tak dilayan okeyh!


Okeyh...sebelum NuNa melalut lebih tinggi ~ Jika anda ingin mendapatkan lebih tips dan info-info kesihatan dan cara pemakanan vitamin yang tepat, anda boleh dapatkan dari NuNa selepas setiap kali anda membuat pembelian produk Shaklee dari NuNa!


CUBA, RASA & KONGSI !!!

:: HP 013-4309343 (sms / whatsapp)
:: Shaklee ID 874901
:: FB Page Your Healthy Steps

No comments: